Cuvintarea unei fete care a terminat liceul

.
O poveste despre un student tinar Zen spune ca si-a abordat profesorul si l-a intrebat „daca lucrez foarte greu si cu sirguinta, in cit timp voi gasi Zen?” Profesorul i-a raspuns, „10 ani”. Atunci studentul Zen intreaba, „Dar daca lucrez foarte, foarte greu si ma straduiesc sa invat repede?” La care maestrul a replicat „20 de ani”. „Dar daca lucrez si mai greu?” Maestrul a raspuns „30 de ani.” „Dar nu inteleg,” a declarat studentul dezamagit. „De fiecare data cind am spus ca voi munci mai mult, spui ca am nevoie de mai mult timp. De ce spui asta?” La care maestrul raspunde, „Cind ai un ochi pe obiectiv, ai doar un ochi pe cale.”

Aceasta este dilema cu care m-am confruntat in sistemul de invatamint. Sintem atit de concentrati pe un obiectiv, fie ca e vorba de a trece un test, sau de a absolvi prima din clasa. In acest fel, noi nu invatam cu adevarat. Noi facem tot ce este nevoie pentru a atinge obiectivul nostru initial.

Poate unii dintre voi ginditi, „Daca treci un test, sau daca termini cu media cea mai mare, nu ai invatat ceva?” Ei bine, da, inveti ceva, dar nu tot ce ai fi putut invata. Poate ai invatat sa memorezi nume, locuri si date, pentru ca mai tirziu sa le uiti pentru a face loc informatiilor pentru testul urmator. Scoala nu este tot ce ar putea fi. Pentru cei mai multi este un loc de care abia asteapta sa se scape.

Eu, acum, sint la realizarea acestui obiectiv. Am absolvit. Ar trebui sa ma uit la acest lucru ca la o experienta pozitiva, ma ales ca am terminat prima din clasa. Cu toate acestea, eu nu pot spune ca sint mai inteligenta decit colegii mei. Pot sa spun doar ca sint mai buna sa fac ceea ce mi se cere si stiu sa lucrez sistemul. Totusi, stau aici si ar trebui sa fiu mindra ca am terminat aceasta perioada de indoctrinare. In toamna voi trece la faza urmatoare care se asteapta de la mine, pentru a primi o diploma care certifica faptul ca sint capabila de munca. Dar eu sint o fiinta umana, un ginditor, un aventurier – nu un muncitor. Un muncitor este cineva prins in repetitie – un sclav al sistemului institutit pentru el. Acum am demontrat cu succes ca am fost cel mai bun sclav. Am facut ceea ce mi s-a spus…

…intre aceste ziduri este de asteptat ca toti sa fim la fel. Sintem pregatiti sa trecem testele cu succes, iar cei care se abat de la sistemul public…sint privit cu dispret.

H. L. Mencken a scris in The American Mercury ca scopul educatiei publice nu este „de a umple tinerii cu cunostinte si de a le trezi inteligenta…scopul este, pur si simplu, sa reduca cit mai multe persoane posibil la acelasi nivel, de a inmulti si a pregati cetateni standardizati, si sa anuleze disidenta si originalitatea.”

…ascultati mai departe, merita!

 

Lasă un răspuns

