Prețul este corect (prin definiție)

Preturile sînt semnale

Cel mai important lucru de retinut despre piața liberă este că acesta este un sistem de schimb voluntar, cumpărătorul și vînzătorul cad de acord cu schimbul deoarece ei cred că este în beneficiul lor reciproc.

Prețul pieței este echilibrul între cît esti de dornic să cumperi ceva și cît de reticent este producătorul să-l vîndă. Dacă ceva are un pret ridicat, este pentru că acel lucru este rar, daca ceva are un preț scăzut, e pentru că „il gasesti pe toate drumurile”. Pe scurt, prețurile pe piață nu sînt arbitrare. De exemplu, avînd în vedere că un Mercedes-Benz este scump, daca esti un consumator, vei dori să te asiguri că celelalte nevoi ale tale sînt implinite înainte de a plăti o mulțime de bani pentru o masina de lux. De asemenea, dacă esti un producător, prețurile de pe piață îti spun ce produse trebuie să fie produse. De exemplu, dacă esti un cultivator de mere și prețul de mere este de 1 leu pe kilogram, vei ști că ori trebuie să cresti productia de mere pentru a satisface cererea de fructe ieftine sau te vei diversifica într-o cultură diferită pe care consumatorii o consideră mult mai valoroasa. Atunci cînd guvernul interferează cu preturile paralizeaza capacitatea oamenilor liberi de a lua decizii economice inteligente.

.

4 gânduri despre „Prețul este corect (prin definiție)

  1. Si daca la 1 leu/kg nu se cumpara, ce ar trebui sa faca un producator? Daca se „diversifica într-o cultură diferită pe care consumatorii o consideră mult mai valoroasa” cu atat mai mult s-ar putea sa nu se cumpere, decat foarte putin sau chiar deloc, si atunci pierde.

    „Dacă ceva are un pret ridicat, este pentru că acel lucru este rar, daca ceva are un preț scăzut, e pentru că “il gasesti pe toate drumurile”.”

    Da, dar e o piata a produselor de lux, si sunt oameni care isi permit sa cumpere, oameni pentru care poate ca nu e asa de scump produsul respectiv. Pentru altii e scump…

    „Atunci cînd guvernul interferează cu preturile paralizeaza capacitatea oamenilor liberi de a lua decizii economice inteligente.”

    Da, dar daca o companie privata, din dorinta de castig, mareste foarte mult pretul la, sa zicem, energie, afectand utilizatorii casnici (care incep sa iasa in strada si sa protesteze) si industriali (care ameninta cu plecarea, printre altele), ce-i de facut? Sa presupunem ca se liberalizeaza pretul la energie. Lucrul asta poate sa insemne ca se creeaza o piata de monopol – oferta pentru energie concentrata in mana unui singur producator. In acest caz utilizatorul nu poate alege. Concurenta poate incepe doar daca sunt doi producatori.
    La fel, spre exemplu, si cu privatizarea CFR Marfa: daca va castiga licitatia unul singur, de unde mai poate alege un utilizator? Uite, la CFR Calatori – sa presupunem ca se privatizeaza – asta nu inseamna automat preturi mai mici pe calea ferata pentru utilizatori, cum cred unii. Daca nu scoate profit, acela poate abandona afacerea sau sa dea CFR la fiare vechi si sa-si scoata banii sau macar o parte din ei, lucru ce ar afecta pe toti utilizatorii. Pentru ca, odata privatizata, in conditiile de mai sus, cel care o preia va fixa un pret de monopol.
    In Bulgaria cresterea preturilor la energie a scos populatia in strada si s-a lasat pana la urma cu dosare de urmarire penala la firma privata producatoare de energie.

    • S-ar putea si parca…deci nu te bazezi pe dovezi. Pai asta este treaba celui care vrea sa fie in business, sa cerceteze si sa vada ce se cere pe piata.

      Si cine opreste pe cineva ca sa devina producator si sa ofere energie? In piata libera nu exista monopol. Cit despre CFR, nu poti vorbi de piata libera. In primul rind pentru ca statul inca isi baga nasul in economie. In al doilea rind, poate nici nu se cere pe piata asa ceva.

      • Chiar ma bazez pe dovezi: criza actuala!

        Monopolul nu tine de libertatea pietei. Poate fi libera dar oferta sa fie concentrata in mana unuia.

        In privinta CFR de cerut pe piata se cere. Numai ca statul a facut deosebite eforturi fizice si intelectuale de a aduce in stare de faliment, in mod fortat, companii care mergeau bine si erau rentabile.

      • Piata libera a dus la criza actuala??

        Atunci cind o industrie este in mina unuia nu se mai poate numi piata libera.

        Exact, in cazul CFR nu se poate vorbi de piata libera, deci nu este un exemplu bun.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s