Invatam oamenii ca sa fie liberi sau formam iobagi prusaci?

Sistemul actual de invatamint se bazeaza pe sistemul prusac de invatamint care a aparut la inceputul secolului al 19-lea. Sistemul prusac a institutit prezenta obligatorie in scoli, scoli specifice pentru formarea profesorilor, testarea nationala a elevilor, folosita pentru a clasifica copiii care au potential doar pentru a ocupa un loc de munca sau copiii care vor face parte din birocratie si elita.

Regatul Prusiei a fost printre primele tari din lume care a introdus invatamintul finantat din taxe si a cuprins un curs de 8 ani de invatamint primar numit Volksschule. Acest curs nu a oferit doar cunostintele de baza ca scrisul si cititul, ci si o educatie stricta in disciplina si supunere. Martin Luther a fost unul dintre cei care au sustinut invatamintul obligatoriu si aceasta idee a devenit un model pentru scolile din Germania.

Incercind sa inlocuiasca controlul local detinut de aristocratie, guvernul prusac a incercat sa insufle supunerea cetatenilor prin indoctrinare. Fiecare individ trebuia sa devina convins ca regele este corect, ca deciziile sale sint intodeauna corecte, iar nevoia de supunere este extrem de importanta. Scopul sistemului a fost de a insufla loialitate fata de Coroana, de a instrui tinerii pentru lucrarile de care a avut nevoie statul fiind proiectat in mod explicit in scopul consolidarii puterii imperiale.

Filosoful german Johann Gottlieb Fichte, o persoana cheie in sistemul de invatamint prusac, a spus:

„Daca vrei sa influentezi un elev trebuie sa faci mai mult decit sa vorbesti cu el; trebuie sa-l modelezi in asa fel incit el sa nu vrea sa faca altceva decit ceea ce vrei tu ca el sa faca.”

Astfel s-au dat o serie de edicte care au clarificat pentru prima data ca educatia este o obligatie a statului. Examenul final, Abitur, a fost introdus in 1788, iar trecerea acestui examen a fost o preconditie pentru intrarea in scolile invatamintului superior.

In Austria, regina Maria Tereza s-a folosit de metodele pedagogice prusace ca un mijloc de a-si consolida propria putere. Reformele prusace s-au raspindit in cele din urma in restul Europei precum si in America.

La inceputul anilor 1800, ceea ce este cunoscut sub numele de „doctorat” (Ph. D) nici nu a existat in America. Un American pe nume Edward Everett a plecat in Germania la studii si s-a intors cu un Ph.D., fiind primul american cu grad de doctorat. Asfel, 10.000 dintre familiile bogate din America si-au trimis copiii ca sa-si ia si ei doctoratul in universitatile prusace. Acesti „doctori” instruiti in Prusia au umplut institutiile de invatamint din America si s-au ancorat in pozitii de putere si influenta politica si economica. Cursurile din universitatile prusace au avut la baza o filosofie de natura socialista si colectivista. Prin urmare, cunostintele si spiritul sistemului prusac a fost transmis generatiilor de intelectuali americani.

Ce concluzii tragem de aici? Scoala de stat a fost infiintata cu scopul de a forma muncitori supusi guvernului si conditionati sa asculte de cei care ii comanda. Prin indoctrinarea care se face in scoli, statul isi mentine puterea.

Fiecare pas in acest proces de educatie a fost calculat ca sa ofere guvernului cit mai putine probleme din partea populatiei. Frecventarea obligatorie a scolilor, instruirea profesorilor, testarile nationale (bacalaureatul), stabilirea curiculei pentru fiecare clasa, impartirea copiilor in clase in functie de virsta, nu face altceva decit sa perpetueze puterea guvernului asupra populatiei prea ignoranta ca sa-si dea seama.

Costul acestui fel de educatie nu se poate masura in dolari sau euro. America cheltuie peste $70 miliarde in fiecare an pentru a mentine acest sistem periculos. Atita timp cit vom urma sistemul de invatamint prusac nu putem avea pretentii ca oamenii sa fie educati si liberi, ci dresati pentru a fi supusi celor din guvern.

Faptul ca atit de putini oameni pun sub semnul intrebarii acest model, iar cei care o fac sint priviti ca niste eretici periculosi, demonstreaza eficacitatea sistemului.

Un gând despre „Invatam oamenii ca sa fie liberi sau formam iobagi prusaci?

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s